Alphabetisierung in der Erwachsenenbildung
Länderübergreifend
Developing adult literacy. Approaches to planning, implementing, and delivering literacy initiatives. 1. publ. 
This book is intended to help staff in government or non-government organisations (NGOs) who are charged with developing adult literacy initiatives. There are many things to think about. Programme managers must: identify needs and appropriate ways to offer learning activities in communities; plan for the recruitment and training of adult literacy teachers; develop curriculum [...]
Literacy programmes for adults: what can we expect? 
[This contribution] provides some general personal reflections on the challenges facing adult literacy programmes by someone who has worked for more than 30 years in the field and now lives and works in Mozambique. Her observations on such issues as the gender question, literacy and poverty, and the various agendas behind literacy programmes make interesting reading, and her [...]
Literacy in the Information Age. Final Report of the International Adult Literacy Survey 
The International Adult Literacy Survey (IALS) was a large-scale co-operative effort by governments, national statistical agencies, research institutions and the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). The IALS data illustrate how literacy skills are distributed, internationally and nationally, what determines the attainment of higher levels of literacy, [...]
Adult Literacy and Lifeskills Survey (ALL) 
Die Website informiert umfassend über die groß angelegte, vergleichende Studie Adult Literacy and Lifeskills Survey (ALL), die über die vorhergehenden internationalen Untersuchungen hinausreicht. Zusätzlich zur Lesekompetenz, die in der International Adult Literacy Survey (IALS)untersucht wurde, versucht ALL eine breitere Auswahl von Fähigkeiten [...]
Towards information literacy indicators. Conceptual framework paper. With a list of potential international indicators for information supply, access and supporting skills by UNESCO Institute for Statistics. 
This paper provides a conceptual framework for the identification of indicators of information literacy (IL) and proposes a pathway for cost effective and timely development. The paper includes a definition of IL; a model that links information literacy with other adult competencies including Information and Communication Technology (ICT) skills; and a description of IL [...]
Alphabetisierung und Grundbildung auf der europäischen Agenda. 
Spanien
The concept of dialogic learning. Good practices from Spain. 
In heutigen Gesellschaftsformen wird Literalität als Voraussetzung für die Teilnahme sowohl im beruflichen als auch im privaten Bereich des täglichen Lebens betrachtet. Sie gilt als Menschenrecht, als Instrument der persönlichen Partizipation (empowerment). Auf internationaler Ebene besteht Konsens darüber, dass Literalität über Chancen entscheidet und den Zugang zu den [...]
Schweiz
Illettrismus und neue Technologien. Schriftlernen in der Nachholbildung. Projektbericht. 
Illettrismus. Massnahmen in der Entwicklung. Bericht zur Tagung vom 23. Oktober 2007 in Bern. 
Volkswirtschaftliche Kosten der Leseschwäche in der Schweiz. Eine Auswertung der Daten des Adult Literacy & Life Skills Survey (ALL). Schlussbericht. Im Auftrag des Bundesamts für Statistik. 
Letzte Aktualisierung: 10.01.2018 - bildungweltweit@dipf.de
Blick nach Deutschland
Weitere Informationen aus Bildung Weltweit
Neuigkeiten weltweit
- Resisting and reimagining Artificial Intelligence (Education International 29.08.23)
- Destroyed schools, bomb shelters, air-raid sirens: Ukraine’s children begin another school year in wartime (Education International 31.08.23)
- Launch of the RCCS Inter-Country Exchange on Inclusive Education (Juli 2023)
- Neuer Unesco-Bildungsbericht veröffentlicht - Schwerpunkt "Technologie in der Bildung"