Information science support
Technology Based Assessment [TBA]
For the last ten years, empirical educational research has been concerned with the assessment of competencies. Apart from pertinent basic research, particularly the international comparative studies assessing students achievement such as TIMSS, PISA and PIRLS as well as the IALS and ALL studies in the area of adult education have highlighted this subject. Reliable and [...]
European Educational Research Quality Indicators [EERQI]
The impact factor generated on the basis of the existent instruments for evaluating scientific research is generally considered as the most important. The citation indexes consider a very low number of journals relevant to the domain only, and they are usually limited to English language publications. Social science domains in particular, however, reference a high number of [...]
Wissensmanagement. Eine interdisziplinäre Betrachtung.
Im postindustriellen Zeitalter verdoppelt sich das verfügbare Wissen alle vier Jahre. Fast alle menschlichen Aktivitäten, auch die des alltägliche Berufslebens, erleben einen exponentiellen Zuwachs an verfügbaren Informationen und Wissen. Wissensmanagement ist daher ein eigentlich alle Wissenschaftsdisziplinen tangierendes Thema. Unterschiedliche Disziplinen wie [...]
Providing (online) resources and services for qualitative researchers. Challenges and potentials.
"The increased acceptance and use of qualitative research methods led to different national efforts to provide services for qualitative researchers. In this article it is argued that at least three kinds of services appear to be essential, integrating online and offline tools in some ways: a) supporting the archiving of primary data and the access to databases for re-analysis [...]
Improving the utilisation of management information systems in secondary schools.
Although most secondary schools do use management information systems (MISs), these systems tend not to be used to support higher order managerial activities but are currently primarily used for clerical purposes. This situation is unsatisfactory as MISs fully utilised could offer invaluable support to schools, which are increasingly being granted autonomy in the development [...]
Kooperationsanreize für autonome Einheiten in selbst-organisierenden Informationssystemen.
Für Informationssysteme haben die Selbstorganisation und Autonomie der Teilnehmer große Bedeutung gewonnen, da hier die Inbetriebnahme mit sehr geringen Kosten verbunden ist und die Betriebskosten durch Verzicht auf Infrastruktur entfallen. Allerdings können sich die Einheiten des Informationssystems untereinander betrügen, indem sie sich versprochene Dienstleistungen [...]
Technological paradigms revisited - how they contribute to the understanding of open systems of technology.
Der techniksoziologische Beitrag betrachtet die Vorstellung technologischer Paradigmen und bewertet den Umfang ihrer Anwendbarkeit auf offene Technologiesysteme. Nach Ansicht des Autors liefert die Idee der technologischen Paradigmen ein analytisches Werkzeug zum Verständnis kognitiver Aspekte des technologischen Wandels unter bestimmten Bedingungen, während sie allerdings [...]
Ontologiebasierter Forschungsführer für die Bildungsforschung.
This paper elaborates on the objective to use semantic web technologies for the implementation of an ontology based research guide. It aims at a semantic integration and enrichment of heterogeneous, distributed data sources of the Information Center for Education, thus making them accessible through appropriate retrieval functionalities. The individual steps of the planned [...]
Knowledge management systems: a future perspective.
After introducing the concept of information and knowledge we focus on knowledge management with respect to knowledge communication and information quality. We introduce the German Information Center for Education with its main activities and services, especially the German Education Portal and the German Education Server (Eduserver). Finally the activities of the German [...]
Wissen und Information im Zeitalter des Internets.
Die Informationsflut im Internet steigt unaufhörlich. Aber steigt damit auch die Menge und Qualität des Wissens der Internetnutzer? Was ist der Unterschied zwischen Information und Wissen, zwischen öffentlichem und personalem Wissen? Der folgende Artikel klärt die Begrifflichkeiten und fragt, inwieweit Wissen über das Internet vermittelt werden kann. (DIPF/Orig.).
eCompetence development measures for faculty in higher education. A comparative international investigation.
Ziel der Arbeit ist eine international vergleichende Untersuchung von Massnahmen zur Kompetenzentwicklung für akademische Lehrende an europäischen Hochschulen, die den Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologien in der Hochschullehre fördern. Grundlage für diese Arbeit ist das von der Europäischen Union geförderte Forschungsprojekt. (Abstract übernommen).
The future of ICT and learning in the knowledge society. Report on a joint DG JRC-DG EAC Workshop held in Seville, 20 - 21 October 2005. March 2006.
E-Learning als wissensbasiertes Produkt. Konzept, Maerkte und Preisgestaltung.
Informationsgesellschaft Schweiz. [Forum ICT 21, Gerzensee, 31.1.2007-1.2.2007]. [Dossier].
Informationskompetenz in den Bildungswissenschaften. Neue Wege der Integration fachlicher und bibliothekarischer Lehrangebote an der Universität Lüneburg.
Journals
Wiki
Dossiers
Events worldwide
- 18th EATEL Summer School on Technology Enhanced Learning 2024
- Stay in Tech! – Policies and practices of attracting and retaining female tech talent
- KIWI Policy Talk: Wissenschaftsfreiheit in internationalen Kooperationen. Zum Spannungsfeld von Freiheit, Verantwortung und Regulierung
News worldwide
- Gender and Technology 2024: further special edition of the Unesco Global Education Monitoring 2023 published
- Unmasking racism. Guidelines for educational materials.
- Lehrermangel nicht nur in Deutschland
- AI report – By the European Digital Education Hub’s Squad on artificial intelligence in education.