Struktur und Entwicklung von Musikalischem Selbstkonzept, Musikalischer Erfahrenheit und Interesse am Schulfach Musik Eine empirische Längsschnittuntersuchung von Schülerinnen und Schülern (9 bis 17 Jahre) an Haupt-, Gemeinschafts- und Realschulen sowie Gymnasien in Baden-Württemberg.
This long-term study investigates different aspects of musical development of German students (n = 334) in secondary education schools over one year. The psychometric constructs 'musical self-concept' and 'musical sophistication' as well as various music-specific and demographic background variables were assessed at three points in time. Test-retest-reliability and Cronbach's Alpha indicate acceptable to good subscale reliabilities. In addition, several structural equation models indicate the relationships between the sub-facets of 'musical self-concept' and 'musical sophistication' with the target variable of this study 'interest in music as school subject' as well as relationships with other music-specific and demographic background variables. (DIPF/Orig.).
Schlagwörter
Längsschnittuntersuchung, Selbstkonzept, Schulform, Schüler, Interesse, Musikalische Begabung, Unterrichtsfach, Musikpädagogik, Musikunterricht, Baden-Württemberg,
Quelle | Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster; New York: Waxmann (2016) S. 209-230, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-153116 |
---|---|
Reihe | Musikpädagogische Forschung#Bd.#37 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 0937-3993 |
ISBN | 978-3-8309-3500-1 |
URN |
urn:nbn:de:0111-pedocs-153116 |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2018/3 |