Suche

German Education Server Eduserver Gebärdensprache DGS-Button Leichte Sprache LS-Button
Erweiterte Suche

Ariadne Pfad:

Inhalt

45 Jahre Unterricht in Musik - Versuch einer Rekonstruktion.

h t t p s : / / n b n - r e s o l v i n g . o r g / u r n : n b n : d e : 0 1 1 1 - p e d o c s - 1 5 2 3 5 1Externer Link

Unterricht in Musik was the title of a groundbreaking publication by the German music educationalist Heinz Antholz in 1970. Did this book - which has found a broad reception ever since - indicate a "paradigm change" as referred to in Thomas S. Kuhn's "Structure of Scientisic Revolutions"? Or was it part of a new "thought-style collective" according to Ludvik Fleck's "Thought-Styles and Facts"? Hermann Josef Kaiser, in his 2014 AMPF Lecture, compared these two approaches, inquiring into their possible applicability to the changes in German music education around 1970. The author of this article tries to refine Kaiser's results by analysing "Unterricht in Musik" and by considering Antholz' main ideas against the background of discourses in German educational science and music education during that period. (DIPF/Orig.).

Schlagwörter

Bildungsgeschichte, Musische Erziehung, Pädagoge, Fachdidaktik, Paradigmenwechsel, Fachdidaktik, Musische Erziehung, Musikpädagogik, Musikunterricht, Pädagoge, Paradigmenwechsel, Kuhn, Thomas S.,

Quelle Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster; New York: Waxmann (2016) S. 29-44, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152351
Reihe Musikpädagogische Forschung#Bd.#37
Sprache deutsch
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag
ISBN 978-3-8309-3500-1
URN urn:nbn:de:0111-pedocs-152351
Erfasst von DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update 2018/3

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: