Higher education reform
Guide to reform of higher education. A European perspective. 
Returns to university education. Evidence from an institutional reform. 
Why reform Europe's universities? September 2007. 
Construction universities as strategic actors. Limitations and variations. 
Higher education reform and the renewed Lisbon Strategy. Role of Member States and the European Commission. 
Reforming European universities. Scope for an evidence-based process. 
Zum Bologna-Prozess. Konsequenzen in der Lehreraus- und -fortbildung. [internationales Qualitätsnetz Deutsch als Fremdsprache]. 
Der Bologna-Prozess - die Schaffung eines einheitlichen europäischen Hochschulraums - war in den letzten Jahren eines der zentralen Themen bei [den] internationalen Hochschulpartnern im "Internationalen Qualitätsnetzwerk Deutsch als Fremdsprache" (IQN), das mit DAAD-Unterstützung an der Universität Kassel eingerichtet wurde. Angestrebt werden in diesem Prozess, der 1999 [...]
Der Bologna-Prozess. Ein Wendepunkt europäischer Hochschulpolitik? Eine international- und historisch-institutionalistische Untersuchung. 
Die zentrale Frage dieser Arbeit ist, ob der sogenannte "Bologna-Prozess" ein Wendepunkt der europäischen Hochschulpolitik darstellt und wenn ja, an welchen Merkmalen sich das festmachen lässt. Ausgehend von der Annahme, dass sich solche Fragen nur beantworten lassen, wenn man den historischen Kontext einbezieht, skizziert der erste Teil wesentliche Etappen der Geschichte [...]
Does reducing student support affect educational choices and performance? Evidence from a Dutch reform. 
"This paper investigates the impact of student support on educational choice (university versus non-university) and student performance in higher education, using data from the Netherlands. Over the years, the generosity of this support system has been substantially reduced. This paper considers the 1996-reform, which reduced the duration of public support by one year and [...]
Nachrichten aus Ost- und Mitteleuropa und Zentralasien. 
Inhalt: Ungarn: Bildungsministerium plant Novelle des Hochschulgesetzes - und scheitert im ersten Anlauf. - Mazedonien: Hochschulen für die albanische Minderheit in Mazedonien - Spielball der Politik. - Belarus: Hochschulreform im Rückwärtsgang? - Russische Föderation: Der russische Fahrplan in den europäischen Hochschulraum. - Usbekistan: Soros muss sich aus der Ukraine [...]
Die autonomisierte Universität. Zur Modernisierung der österreichischen Universität. 
In recent years the Austrian system of higher education has been in a process of modernization. By the general public and by the universities this is perceived as a result of external interference. Therefore, in many discussions the university is alluded to as the "autonomized" university. The article gives an account of the reform of universities in Austria. (IHF/text [...]
Der Bologna-Prozess im Kontext der europäischen Hochschulpolitik. Eine Genese der Synchronisierung internationaler Kooperation und Koordination. 
Der Autor ordnet in seinem Beitrag den mittlerweile nun fast seit zehn Jahren laufenden Bologna-Prozess in die Geschichte der europäischen Bildungspolitik ein. Im Kern geht es hierbei um die Frage, ob der Prozess eine neue Qualität in der europäischen Zusammenarbeit auf dem Sektor Hochschulbildung darstellt oder ob er nicht doch in eine gewisse, Jahrzehnte währende [...]
Core elements of the European (higher) education policy: market-driven restructuring or impetus for intercultural rapprochement? 
For many years there has been a debate about the existence or not, of a common European education policy. In this article the author argues that there has been a real European education policy since the approval of the Maastricht Treaty, with a proper content and which offers many new possibilities to students. The core of this policy is the setting up of the European Higher [...]
Hochschulpolitik in Mittel- und Osteuropa. Konvergenz zu einem gemeinsamen Modell? 
"In contrast with many other areas, international and European influences on national higher education policies remained limited for a long time. This picture changed fundamentally in the late 1990s with the establishment of the so-called Bologna Process which has the objective of setting up a common European higher education area. So far, however, we have limited knowledge on [...]
University governance in Denmark. From democracy to accountability? 
This article reports the findings of a Danish research council-funded project aimed at exploring a comprehensive package of management reforms in higher education instituted in Denmark since 2003. The reforms attempt to change not only the way institutions are governed but the very notion of democracy and engagement in higher education. In short, a long-established tradition [...]
Demand for higher education programs. The impact of the Bologna process. 
"The Bologna process aims at creating a European Higher Education Area where inter-country mobility of students and staff, as well as workers holding a degree, is facilitated. While several aspects of the process deserve wide public support, the reduction of the length of the first cycle of studies to three years, in several continental European countries where it used to last [...]
Neue Akteure in der Hochschulpolitik. Am Beispiel der "E4"-Gruppe im Bologna-Prozess. 
Stellt "Bologna" nun eine neue Dimension der europäischen Hochschulpolitik oder doch nur eine Fortsetzung der alten Politikstrukturen und -mechanismen dar? Der Wandel der Hochschulpolitik in den Ländern Europas betrifft nicht nur Inhalte, sondern auch und vor allem Akteure und Formen der Entscheidungsfindung. Dieser These geht der Autor nach, wenn er den politischen Prozess [...]
Country reports - Realisation exemples [more]
A glance to Germany
Further Information form the German Eduserver
Partner
News worldwide
- Education International urges progress on copyright reform for education and research (Education International 15.04.25)
- Trade union delegation pushes for quality inclusive education for all at Global Disability Summit (Education International 14.04.25)
- Global Accessibility Awareness Day – for digital equality of opportunity for people with disabilities
- Exiled Scholars and New Organizational Strategies in Academic Humanitarianism in Europe in the Aftermath of the Syrian War.