Suche

German Education Server Eduserver Gebärdensprache DGS-Button Leichte Sprache LS-Button
Erweiterte Suche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Design-Based Research als eine der Praxis verpflichtete, theoretisch fundierte Methode der Unterrichtsforschung und -entwicklung. Methodologische Grundlagen, dargestellt am Beispiel eines Forschungsprojektes im Bandklassen-Unterricht.

h t t p s : / / n b n - r e s o l v i n g . o r g / u r n : n b n : d e : 0 1 1 1 - p e d o c s - 1 5 3 1 2 9Externer Link

There has been a long history on the contradiction between "theory" and "practice" that often boils down to a complicated relation between the desire to change schooling and teaching on the one hand and the wish to maintain scientific standards on the other. During the last years, design-based research has gained ground in various subjects and can be seen as an attempt to unite the positions stated. The design development - that is, a setting to optimize teaching and learning processes - is the key element. The context analysis and the design principles are stated on scientific grounds. Measurements are taken to improve the setting. Their effectiveness is evaluated by apt means. If necessary, several "iterative circles" are run through in order to a) understand the process, b) improve the setting, and c) generate a relevant local theory. Examples from a music education research project are given. (DIPF/Orig.).

Schlagwörter

Empirische Forschung, Evaluationsforschung, Forschungsdesign, Methodologie, Instrumentalunterricht, Modell, Methodologie, Evaluationsforschung, Forschungsprojekt, Konzeption, Empirische Forschung, Lehr-Lern-Forschung, Schulpraxis, Lehr-Lern-Forschung, Unterrichtsentwicklung, Instrumentalunterricht, Musikpädagogik, Konzeption, Modell, Theorie-Praxis-Beziehung, Forschungsprojekt,

Quelle Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster u.a.: Waxmann (2016) S. 265-280, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-153129
Reihe Musikpädagogische Forschung#Bd.#37
Sprache deutsch
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag
ISSN 0937-3993
ISBN 978-3-8309-3500-1
URN urn:nbn:de:0111-pedocs-153129
Erfasst von DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update 2018/3

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: