"Tasten- und Saitenhandwerker" vs. "Forschergilde": Der Diskurs um die "richtige" Musiklehrer_innenbildung in der Deutschschweiz.
Based on a controversial debate between a teacher of didactic methods for school music and a qualified university lecturer in educational science in a Swiss journal for teacher training, this article focuses on the gap between educational sciences and practical music education in the German-speaking part of Switzerland. With the methodological repertoire of discourse analysis in the tradition of sociology of knowledge, the author analyses a selected corpus of texts on music education between 1984 and 2009. He argues that a strong concept of artistic practice that shapes the idea of "good" music education still persists in Switzerland, paired with scepticism about educational research. (DIPF/Orig.).
Schlagwörter
Diskurs, Lehrerbildung, Professionalisierung, Deutsche Schweiz, Diskursanalyse, Lehrerbildung, Unterrichtsentwicklung, Unterrichtsgestaltung, Diskursanalyse, Musikpädagogik, Musikunterricht, Professionalisierung, Diskurs, Deutsche Schweiz,
Quelle | Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster; New York: Waxmann (2016) S. 45-58, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152362 |
---|---|
Reihe | Musikpädagogische Forschung#Bd.#37 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3500-1 |
URN |
urn:nbn:de:0111-pedocs-152362 |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2018/3 |