Deutscher Bildungsserver. Der Wegweiser zur Bildung. Onlineressourcen


Hier beginnt der Inhalt:

Economic Gains from Publicly Provided Education in Germany

  • Diese Seite posten:
  • Edutags-Logo
  • g+
  • Twitter-Logo
  • Facebook-Logo
  • Delicious-Logo

Link: http://ftp.iza.org/dp2911.pdf

The aim of this paper 843 p.) is to estimate income advantages arising from publicly provided education and to analyse their impact on the income distribution in Germany. Using representative micro-data from the SOEP and considering regional and education-specific variation, from a cross-sectional perspective the overall result is the expected levelling effect. When estimating the effects of accumulated educational transfers over the life course within a regression framework, however, and controlling for selectivity of households with children as potential beneficiaries of educational transfers, we find evidence that social inequalities are increasing from an intergenerational perspective, reinforced in particular by public transfers for non-compulsory education, thus negating any social equalisation effects achieved within the compulsory education framework.

Schlagwörter: Schule; Schulforschung; Bildungsforschung; Bildungsertrag; Chancengleichheit; Benachteiligung; Finanzierung; EINKOMMENSUNTERSCHIED;
Fach, Sachgebiet: SchuleSchulwesen allgemeinSchulforschung
Wissenschaft und BildungsforschungBildungsforschungEmpirische Bildungsforschung, Methodik
Autor/Kontakt: Frick, Joachim R.; Grabka, Markus M.; Groh-Samberg, Olaf ; German Socio-Economic Panel Study (SOEP); DIW Berlin; Koenigin-Luise-Strasse 5; D - 14191 Berlin
Erscheinungsjahr: 2007
Sprache: Englisch
Weitere Angaben: frei;
Übergeordneter Link: http://www.iza.org
Datensatz aktualisiert am: 19.07.2007

Ausgewählte Links zu dieser Seite

Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen