Suche

German Education Server Eduserver Gebärdensprache DGS-Button Leichte Sprache LS-Button
Erweiterte Suche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Analyse durch Bewegung. Transformationsaufgaben als Herausforderungen für einen geschlechtersensiblen Musikunterricht.

h t t p s : / / n b n - r e s o l v i n g . o r g / u r n : n b n : d e : 0 1 1 1 - p e d o c s - 1 5 3 1 0 5Externer Link

The study FEIN 2015 examines the impact of gender on ways of dealing with bodily movement in music lessons. It focuses on the question of how pubescent boys may be enabled to experiment with body-centred, performative means of expression without putting them in conflict with the subjective image of their gender role. Two classes - years 8 and 9 - were given the task of analysing the musical form of a short unfamiliar piece and translating this form into movement. FEIN reveals striking gender-specific differences: The male groups, focusing on questions concerning a plausible plot, developed "scenes" with clearly identifiable narrative structures, whereas the female groups, concentrating on the music's effects and its intrinsic compositional features, produced abstract, more dance-like individual movements. (DIPF/Orig.).

Schlagwörter

Interview, Gender, Selbstbild, Geschlechterrolle, Deutschland, Interview, Geschlechterrolle, Selbstbild, Videoaufzeichnung, Sekundarstufe I, Videoaufzeichnung, Bewegung (Mus), Musikpädagogik, Musikunterricht, Singen (Mus), Tanzen, Geschlechtsspezifik, Gender, Deutschland,

Quelle Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster u.a.: Waxmann (2016) S. 191-208, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-153105
Reihe Musikpädagogische Forschung#Bd.#37
Sprache deutsch
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag
ISSN 0937-3993
ISBN 978-3-8309-3500-1
URN urn:nbn:de:0111-pedocs-153105
Erfasst von DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update 2018/3

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: