"Dankeschön! Was war das Problem?" Zur Rekonstruktion mikroadaptiver Handlungsroutinen im Musikunterricht.
To adapt instruction to the different needs of learners in the music classroom, teachers have to be adaptive in terms of planning competency as well as implementation competency. There is a need to adjust methods in the classroom situation itself. This paper examines such microadaptions from a video-based perspective and asks how teachers show routines in adapting to classroom situations. A case study of a 5th grade music classroom is framed by the methodological reflection on how routines can be described by a combination of video-based observation and video-stimulated recall-interviews. (DIPF/Orig.).
Schlagwörter
Fallstudie, Interview, Problemlösen, Schuljahr 05, Schüler, Adaptiver Unterricht, Handlungsorientierung, Videoanalyse, Musikunterricht, Forschungsprojekt, Deutschland,
Quelle | Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster u.a.: Waxmann (2016) S. 137-153, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152497 |
---|---|
Reihe | Musikpädagogische Forschung#Bd.#37 |
Zusatzinformation | Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente: https://www.fachportal-paedagogik.de/forschungsdaten/studiendetails.php?id=293 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 0937-3993 |
ISBN | 978-3-8309-3500-1 |
URN |
urn:nbn:de:0111-pedocs-152497 |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2018/3 |