Suche

German Education Server Eduserver Gebärdensprache DGS-Button Leichte Sprache LS-Button
Erweiterte Suche

Ariadne Pfad:

Inhalt

"Tasten- und Saitenhandwerker" vs. "Forschergilde": Der Diskurs um die "richtige" Musiklehrer_innenbildung in der Deutschschweiz.

h t t p s : / / n b n - r e s o l v i n g . o r g / u r n : n b n : d e : 0 1 1 1 - p e d o c s - 1 5 2 3 6 2Externer Link

Based on a controversial debate between a teacher of didactic methods for school music and a qualified university lecturer in educational science in a Swiss journal for teacher training, this article focuses on the gap between educational sciences and practical music education in the German-speaking part of Switzerland. With the methodological repertoire of discourse analysis in the tradition of sociology of knowledge, the author analyses a selected corpus of texts on music education between 1984 and 2009. He argues that a strong concept of artistic practice that shapes the idea of "good" music education still persists in Switzerland, paired with scepticism about educational research. (DIPF/Orig.).

Schlagwörter

Lehrerbildung, Unterrichtsentwicklung, Unterrichtsgestaltung, Diskursanalyse, Musikpädagogik, Musikunterricht, Professionalisierung, Diskurs, Deutsche Schweiz,

Quelle Aus: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster; New York: Waxmann (2016) S. 45-58, URL des Volltextes: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-152362
Reihe Musikpädagogische Forschung#Bd.#37
Sprache deutsch
Dokumenttyp Sammelwerksbeitrag
ISBN 978-3-8309-3500-1
URN urn:nbn:de:0111-pedocs-152362
Erfasst von DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update 2018/3

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: