DIPF-Logo
Deutscher Bildungsserver. Der Wegweiser zur Bildung. Onlineressourcen

Themen


Hier beginnt der Inhalt:

Education policy and equality of opportunity.

  • Diese Seite posten:
  • Edutags-Logo
  • g+
  • Twitter-Logo
  • Facebook-Logo
  • Delicious-Logo

Link: ftp://ftp.iza.org/dps/dp1906.pdf

The authors provide a measure of equality of educational opportunity in 54 countries, estimated as the effect of family background on student performance in two international TIMSS tests. They then show how organizational features of the education system affect equality of educational opportunity. Their model predicts that late tracking and a long pre-school cycle are beneficial for equality, while pre-school enrollment is detrimental at low levels of enrollment and beneficial at higher levels. Using cross-country variations in education policies and their interaction with family background at the student level, the authors provide empirical evidence supportive of these predictions.

Schlagwörter: Schule; Chancengleichheit; Elternhaus; Familie; Bildungschance; Bildungsertrag; Bildungsforschung; Schulpolitik; Schulautonomie; TIMSS (Third International Mathematics and Science Study); International vergleichende Studie; Bildungsfinanzierung;
Fach, Sachgebiet: Wissenschaft und BildungsforschungBildungsforschungEmpirische Bildungsforschung, Methodik
Autor/Kontakt: Wößmann, Lutger; woessmann@ifo.de; Schütz, Gabriela; Ursprung, Heinrich W.
Erscheinungsjahr: 2005
Sprache: Englisch
Weitere Angaben: frei;
Acrobat Reader
Übergeordneter Link: http://www.iza.org
Datensatz aktualisiert am: 11.05.2006


Ausgewählte Links zu dieser Seite

Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen