DIPF-Logo
Deutscher Bildungsserver. Der Wegweiser zur Bildung. Onlineressourcen

Themen


Hier beginnt der Inhalt:

Single Motherhood and (Un)Equal Educational Opportunities: Evidence for Germany

  • Diese Seite posten:
  • Edutags-Logo
  • g+
  • Twitter-Logo
  • Facebook-Logo
  • Delicious-Logo

Link: ftp://ftp.iza.org/dps/dp1391.pdf

We examine the effect of single motherhood on children´s secondary school track choice using a sample of 14 years old children drawn from the German Socio-Economic Panel. In line with previous studies for the U.S., the U.K. and Sweden, we find a negative correlation between disrupted family structure and children´s educational outcome. Looking for alternative explanations for this correlation, we use ordered probit regression models to control for factors related to single motherhood such as lower educational background, lower household income and higher labor supply of the mother. Our evidence suggests that single parenthood reduces school attainment mainly because it is associated with lower resources (income and time) available for the child.

Schlagwörter: Deutschland; Bildungschance; Chancengleichheit; Schulwahl; ALLEIN ERZIEHENDE MUTTER; ALLEIN ERZIEHENDER ELTERNTEIL;
Fach, Sachgebiet: Wissenschaft und BildungsforschungBildungsforschungBildungssoziologie, Bildungsgeographie
Autor/Kontakt: Winkelmann, Rainer; Socioeconomic Institute, University of Zürich; Email: winkelmann@sts.unizh.ch; Mahler, Philippe
Sprache: Englisch
Weitere Angaben: frei;
AcrobatReader
Datensatz aktualisiert am: 22.11.2004


Ausgewählte Links zu dieser Seite

Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen Diesem Link bitte nicht folgen